Luister..

Jeugdhuis: Chicago (Brussel)
Leeftijd: 16+

Lees dit alvorens te beginnen

Doel van de activiteit

Luisteren naar wat de jongeren goed en slecht vinden in de wijk.

 

Overzicht

(totale duur: 1u30)

  • Inleiding: 5 (max 10min)
  • Uitleg wat en waarom we vandaag mening vragen
  • Problemen collectiviseren: 10min + 20min
  • Door individueel op blauwe kaartjes te antwoorden op “Wat gaat er niet in de wijk?” en daarna voor te lezen (geen flap).
  • Veranderingsvoorstellen oplijsten: 10min + 20min
  • Door individueel op rode kaartjes te antwoorden op “Wat wil je veranderen in de wijk?” en daarna voor te lezen en op een flap schrijven.
  • Shortlist prioriteiten: 30min
  • Een stemronde om een shortlist te maken
  • eten

Praktische voorbereiding

Voorbereiding
  • Lees de “aan de slag”-fiche
  • Schat jouw groep in en pas de methodiek aan indien nodig
Locatie:
  • Genoeg stoelen, zet ze in u-vorm, zodat je er kan tussenlopen
  • ...
Materiaal
  • Chips, drankje, bekers
  • Blauwe halve A4'tjes en rode halve A4'tjes
  • Bord of flap om alle thema's op te verzamelen
  • Stylo's

    Veel voorkomende vragen

    Valkuilen en tips

    Aan de slag

    Check

    Controleer vooraf dat al je materiaal klaar staat. Dan kan je de activiteit 'gerust' beginnen en je concentreren op de essentie: de ideeën van je tieners.

    Staan de tafels en stoelen klaar, zijn de stellingen (van het spel) klaar en duidelijk, is de vraagstelling klaar, het knutsel- en kleurmateriaal ?

    Ook de pizza is - heel - belangrijk. Maar hou dat wel voor op het einde (anders is er misschien te veel afleiding).

    Overzicht

    (totale duur: 1u30)

    Concreet verloop

    Stap 1: inleiding: 5 min

    "Dag allemaal, we zijn vandaag hier samengekomen omdat het hier rustiger is, de kleuters van de taalateliers kunnen hier niet zomaar binnenvallen" (verwijst naar de veiligheid, we zijn op ons gemak).

    "Ik vertelde het gisteren al, we gaan vandaag naar jullie ideeën over de stad en de wijk luisteren. Waarom ? Omdat jullie de toekomst van onze stad zijn ! We gaan hiervoor 2 oefeningen doen. Eerst doen we een stellingenspel. Daarna gaan we op zoek naar wat jullie vinden van de buurt waarin we wonen."
    "Wanneer we daarmee klaar zijn, eten we nog gezellig een lekker stukje pizza. Binnen 1u30 kunnen jullie naar huis. Is dat goed ?"

    Stap 2 - Stellingenspel: 20 min

    "Tijdens dit spel moet iedereen zijn mening geven over een welbepaalde stelling. In elke hoek hangt een papier: ++ is helemaal akkoord. In de andere hoek staat +, dat wil zeggen 'akkoord'. Dan is er ook --, dat wil zeggen 'helemaal niet akkoord. In de laatste hoek staat -, 'niet akkoord'. Bij elke stelling moet iedereen in een hoek gaan staan.

    De eerste stelling is bijvoorbeeld 'De metro moet je niet betalen, dat is gratis'. Iedereen die helemaal akkoord is, gaat in die hoek (++) staan. Wanneer je niet helemaal akkoord bent, ga je daar (-) staan."

    De stellingen:

    Let op !
    Stap 3 - Ideeën verzamelen: 35 min

    "Nu willen we weten wat jullie van de buurt vinden. Ik ga jullie vragen op de volgende vraag te antwoorden: wat maakt jullie boos in de buurt ?"

    "Hier ligt veel materiaal: verf, lijm, karton en klei, ... Gebruik dat materiaal om te knutselen en uit te beelden wat je boos maakt. Daarna kunnen we dat op de plattegrond zetten."

    Je kan de plattegrond van de buurt gebruiken, zodat de tieners ideeën kunnen krijgen, (virtueel) naar de buurt kunnen kijken voor inspiratie.

    Let op !
    Korte pauze: 5 min

    Laat de tieners hun handen wassen en even naar toilet gaan. Dat laat jou ook de mogelijkheid om de tafel al wat te beginnen opruimen.

    Stap 4 - Centraliseren: 10 min

    Laat de jongeren voorstellen wat ze geknutseld hebben en op de plattegrond hebben geplaatst.

    Schrijf ondertussen met steekwoorden de ideeën op een flap.

    Vraag om verduidelijking indien nodig, moedig hen aan om concreet te zijn.

    Overloop op het einde welke ideeën op de centrale flap zijn komen te staan.

    (Uitkomst van deze oefening: hondenpoep op straat, dieven, dronkaards, gevechten, veel ongevallen, vuil op straat, verveling want er zijn te weinig activiteiten)

    Stap 5 - Eerste selectie

    "Jullie krijgen allemaal 2 gekleurde stickers. We gaan nu al een eerste selectie maken van de belangrijkste thema's. Daarna zullen we nog een stemming houden. We gaan dus stemmen om te kiezen rond welk thema we een project willen opzetten".

    "Ik wil jullie vragen te stemmen op de thema's die jullie belangrijk vinden. Het is niet erg als jullie denken dat jullie er niets aan kunnen doen. Als jullie het belangrijk vinden, maar niet weten hoe je het kan oplossen, wil ik dat jullie er toch op stemmen".

    Stap 6 - Afronden

    Achteraf

    Er zijn 4 categorieën waarop men het luistermoment kan evalueren:

    Doel

    * is de doelstelling bereikt ?

    Groep

    Methode

    Begeleiding