Tips & theorie
Luistermoment
Een luistermoment start je op met je groep omdat je hun mening, hun ideëen wens te horen over de dingen die hen storen, wat zij graag anders zouden willen zien.
In deze pagina geven we mee welke theoretiosche uitgangspunten je voor ogen dient te houden en tips die je kunnen helpen om het luistermoment tot ene goed einde te brengen.
Tips ter voorbereiding
- Weet goed wat je wil bereiken
- Bepaal de duur (niet te kort, niet te lang)
- Zorg ervoor dat je materiaal klaarstaat
- Luisterhouding:
Laat niet toe dat er gelachen wordt met schijnbaar zotte ideeën. "Ik wil een snoepwinkel", of "Ik wil een pretpark" zijn niet zo'n zotte ideeën. Ze drukken echt dingen uit die kinderen echt willen. En misschien is het nadien zelfs mogelijk om iets te doen rond die droom: naar een pretpark gaan, tijdens het wijkfeest een springkasteel huren, (gezonde) snoepjes verkopen tijdens het onthaal. Zotste ideeën kunnen (het is de kunst om er daarna iets zinnig, realistisch uit te halen) - Vraag die je jezelf moet stellen:
- Ben ik bereid om de kinderen écht het thema te laten kiezen?
De methode
Een luistermoment bestaat steeds uit een vraagstelling en een expressievorm die helpt om de vraag te beantwoorden.
De vraagstelling:
Als je een project wil doen, dan wil je uiteraard dat de kinderen en/of jongeren zich engageren. Als een thema emoties opwekt, dan laat het de kinderen en jongeren in ieder geval niet onverschillig. Dat is een voorwaarde tot motivatie en aldus engagement. Je zal maw meer en sneller antwoorden krijgen op een 'emotionele' vraagstelling dan op een 'rationele' vraagstelling. Dat is gewoon makkelijker, zéker voor kinderen en jongeren. Op die manier voorkom je ook dat kinderen en jongeren gaan censuren.
Bijvoorbeeld:
"Wat wil je veranderen?" Is niet hetzelfde als "Wat stoort je?" en "Wat choqueert je?" is niet hetzelfde als "Waar ben je bang van?"
Het belang van een denkkader:
Het helpt om duidelijk te maken waarover ze dingen mogen/kunnen zeggen. Geen grenzen geven, is vaak te open en dan blokkeren mensen. Vertrekken van het positieve (wat wil je creëren?) of van het negatieve (wat wil je wegwensen?) werkt goed. De luistermomenten gaan in deze toolkit allemaal over de wijk (waarin de kinderen en jongeren wonen).
Vertrekken van hoe jouw gasten zich uitdrukken dit kn we opdelen bij tips en theorie (afhankelijk van of h over ki of tie gaat)
Kinderen:
Praktisch: tekenen, sketches, muziek, knutselen, foto's knippen, kaartspelletjes, foto's maken van de wijk. Iets visueel maken werkt altijd! Bijvoorbeeld een droomsessie: "Als ik koning zou zijn dan zou ik...", "Als ik mijn ideale wijk mocht toveren dan zou ... (die er zus of zo uitzien).
Tieners:
Praktisch: schrijven van een gedicht, rapnummer, sketch maken, affiche tekenen, krantenartikel schrijven,...
!! Weet dat de methode ook oriënteert. Bijvoorbeeld: een wijkwandeling maakt enkel het zichtbare duidelijk, een droomsessie maakt het onzichtbare duidelijk
Hou rekening houden met de groepsdynamiek:
Bepaal of het beter is om de kidneren/jongeren individueel te laten werken of in groep(jes) te laten werken! Wat zijn mogelijke vertragers, remmers of stimulerende elementen?
Begeleidershouding:
- Geloof dat de kinderen/jongeren iets te vertellen hebben
- Wees enthousiast
- Neem wat ze zeggen au serieux
- Geef positieve feedback
- Actief vragen stellen om duidelijke te maken wat er achter de antwoorden zit
Inkleding:
Zorg ervoor dat de setting van aangenaam is. Voorzie als afsluiter eventueel wat drank en versnaperingen. Kleedt je 'verhaal' (bijvoorbeeld een genie die iets wil wegtoveren) in. Zorg er wel voor dat de inkleding niet teveel de overhand neemt op de doelstelling van de activiteit.
Hoe een luistermoment aankondigen bij je kinderen/jongeren?
Kinderen en jongeren hebben het recht te weten dat ze worden beluisterd en waarom.
- Optie 1: Luistermoment: we willen weten wat er goed en fout loopt in de wijk.
- Optie 2: Actieweek rond dingen die we beter willen in onze wijken. Daarom eerst luisteren naar jullie mening over wat er goed en fout loopt in jullie wijk.