Plan Actie en voer uit
Jeugdhuis: Maison de Jeunes “La J” Leeftijd: 7-12 jaar
Lees dit alvorens te beginnen
Doel van de activiteit
Actie! Laat horen wat je te horen hebt, los de problemen op! Maar eerst moet die actie natuurlijk voorbereid worden.
Overzicht
Voorbereiding
- Toelating verkrijgen
- De kar maken en schilderen
- De affiches maken en plastifiëren
- De borden maken en schilderen
- Verstuur je persbericht
Actie
- Opruimactie
- Affiches en borden ophangen
Praktische voorbereiding
Voorbereiding
- Lees de “aan de slag”-fiche
- Schat jouw groep in en pas de methodiek aan indien nodig
Locatie
Stoelen of fauteils
Materiaal
Materiaal voor de kar: Hout, gereedschap, wieltjes, verf Een computer (powerpoint), printer, plastifieermachine Grote platen karton, verf, bezemstelen
Veel Voorkomende Vragen
“Mag je zomaar actie voeren op de openbare weg?” Neem geen risico's met kinderen en jongeren. Als je met kinderen in groep op de stoep marcheert, dan hoeft een toelating misschien niet, maar als je dat op de straat doet, dan wel. Een evenement (met barbecue, voetbalmatch) in een park of op een autoloos plein zal ook een toelating vergen, een korte groepsbijeenkomst in datzelfde park niet.
Valkuilen en Tips
De actie wordt niet gedragen door mijn jeugdhuis/coördinator Zorg ervoor dat je je coördinator én team van in het begin inlicht over jouw project. Vanaf het luistermoment: check het thema goed af bij de coördinator.
Aan de slag
Check
Overzicht
Voorbereiding
- Toelating verkrijgen
- De kar maken en schilderen
- De affiches maken en plastifiëren
- De borden maken en schilderen
- Verstuur je persbericht
Actie
- Opruimactie
- Affiches en borden ophangen
Concreet verloop
Voorbereiding
Stap 0: Plan uw actie
Er was niet één discussie waar alles netjes gepland werd. Dit is eerder het resultaat van heel veel korte gesprekken tussen de jeugdwerker en de kinderen. Tijdens het luister-moment en het leer-meermoment waren er natuurlijk ook al ideeën naar voren gebracht over wat er kon gedaan worden tegen ons probleem. De kinderen wisten – dankzij het leermeermoment – dat er een gratis groen nummer bestond waar buurtbewoners kunnen naar bellen om hun grof huisvuil te komen ophalen. Blijkbaar kent niet iedereen die nummer, dus werd al gauw besloten om die nummer op één of andere manier bekend te maken. Anderzijds vonden ze het interessant om “het goede voorbeeld” te geven aan de volwassenen (en de gemeentelijke ophaaldienst). Het feit dat kinderen uit de buurt zelf het grof vuil ophaalden, zou volgens hen wel een signaal zijn naar de grote mensen.
Stap 1: Toelatingen verkrijgen.
Zorg dat je eerst de toelating krijgt van jouw organisatie. Leg hen duidelijk je actie uit. Contacteer de lokale politie MINSTENS EEN WEEK OP VOORHAND. Indien je in een station of metrostation actie wil voeren, kan dit meerdere weken duren voor je een toelating krijgt. Voor deze actie moest ook nog toelating gevraagd worden aan de gemeentelijke dienst voor het ophalen van grof huisvuil of we ons afval bij hen op de depot mochten komen afzetten met de kinderen.
Stap 2: De kar maken en schilderen
Stap 3: De affiches maken en plastifiëren
Met powerpoint kan je gemakkelijk simpele affiches maken, met stukjes tekst en beelden. Afprinten en plastifiëren
Stap 4: De borden maken en schilderen
Een karton beschilderen, en een stuk bezemsteel aan bevestigen
Stap 5: Maak en verstuur je persbericht
Zie tips en theorie: “Hoe maak ik een goed persbericht?”
Actie
Stap 1: Opruimactie
De kinderen maakten met hun kar een toer rond de blok, en laadden afval in hun kar. Met een volle kar reden ze naar de gemeentelijke dienst verantwoordelijk voor het ophalen van grof huisvuil.Stap 2: Affiches en borden ophangen
Tijdens en na hun “opruimactie” hingen de kinderen hun affiches op plaatsen waar vaak grof huisvuil illegaal wordt gedumpt, maar ook in winkels ed waar veel buurtbewoners komen, zodat ze die groene nummer leren kennen die ze kunnen bellen als ze grof huisvuil hebben dat ze willen meegeven.Achteraf
Doel
Is de doelstelling bereikt ja of nee?
Methode
Nam iedereen deel? (dominantie versus zwijgen) Was er voldoende veiligheid in de groep? (conflict, groepsdruk, spanning, lachen met..., durven blootstellen aan...)
Groep
Waren de methodes gevarieerd genoeg (creatief, sportief, intellectueel, emotioneel,...) Genoeg variatie in luisteren – spreken? Genoeg rekening gehouden met de noden, interesses, parallel gewerkt ?
Begeleiding
Vragen die je jezelf als begeleider dient te stellen Aandachtspanne: duurde de sessie niet te lang? Heb ik niet teveel gestuurd? Heb ik genoeg ruimte gelaten aan de groep?