Leer meer
Jeugdhuis: Maison de Jeunes “La J” Leeftijd: 7-12 jaar
Lees dit alvorens te beginnen
Doel van de activiteit
Meer te weten te komen over het gekozen thema. De kennis van de kinderen over dit thema met elkaar delen. Weten wat we nog niet weten, en wie kan antwoorden op onze vragen.
Overzicht
Inleiding: 5min Informatief sorteerspel: 20min Video over recyclage: 15min Chocolade en koekje: 20min Quizz: 10min Afsluiter: 5min
Praktische voorbereiding
Voorbereiding
- Lees de “aan de slag”-fiche
- Schat jouw groep in en pas de methodiek aan indien nodig
Locatie
Stoelen of fauteils
Materiaal
Afval om te sorteren Een gele, blauwe, witte, zwarte en groene vuilzak Een tv met video Een dvd/video over recycleren (Bruxelles Propreté, Prévention)
Veel Voorkomende Vragen
“Moet het steeds een specialist zijn die komt uitleggen?” Neen, meer leren kan op héél véél verschillen de manieren. Eerst en vooral wordt er onderschat hoeveel de kinderen zelf al weten over het onderwerp. Soms kan het ook interessant zijn om de mening van de buurtbewoners of betrokkenen te vragen. Internet kan een bron van informatie zijn.
Valkuilen en Tips
Te weinig variatie
Zorg ervoor dat er variatie zit in de manier van informatie over dragen: een actief doe-spel, een quizz, een video, een wandeling, een gesprek...
Aan de slag
Check
Overzicht
Inleiding: 5min Informatief sorteerspel: 20min Video over recyclage: 15min Chocolade en koekje: 20min Quizz: 10min Afsluiter: 5min
Concreet verloop
Stap 1: Inleiding
“Vorige keer hebben jullie “vuil op straat” gekozen als thema. We hadden gezegd dat we daar eerst wat meer over willen te weten komen. En dat gaan we vandaag doen. Vandaag gaan we vanalles leren, en op het einde gaan we misschien nog eens nadenken wat we dan kunnen doen om het te verbeteren. Ik heb X uitgenodigd, van Bruxelles Propreté, die heel wat weet over vuil, en vuilzakken, en waarom het belangrijk is van afval niet zomaar op straat te gooien. Na zijn uitleg gaan we chocolademelk drinken, en daarna doen we een quizz, om te zien of jullie allemaal wel goed hebben opgelet vandaag!”
Stap 2: Informatief sorteerspel
X van Bruxelles Propreté legt uit waarom afval op straat niet goed is. Onprettig, maar ook niet goed voor het milieu. Legt uit dat er gerecycleerd wordt, en dat er nu verschillende zakken zijn. 5 kleuren. Elke zal heeft zijn “vrienden”: het afval dat er in mag. Daarna organiseert hij een “sorteerspel” waarbij de kinderen één voor één de vraag krijgen een stuk afval in de juiste zak te dumpen. De andere kinderen nemen ook deel: ze mogen applaudisseren als ze denken dat het juist is, of hun vinger opsteken als ze denken dat het fout is.
Stap 3: Video over recycleren
Daarna kijken de kinderen naar een dvd die X heeft meegenomen over recycleren. Het toont concreet aan hoeveel flessen er nodig zijn voor iets mee te maken enz.
Stap 4: Chocolade melk en koekjes
Stap 5: Quizz
“Ok, ik ga jullie nu een paar vragen stellen over wat jullie vandaag gehoord hebben om te weten of iedereen goed geluisterd heeft.” “De blauwe zak heeft 3 vrienden, welke?” “Hoeveel blikjes waren er nodig om een fiets te maken?” enz.
Stap 6: Afsluiter
“Ok, ik zie dat jullie allemaal goed geluisterd hebben. Dat doet mij plezier. Vertel maar alles wat je vandaag geleerd hebt aan jullie ouders, ik ben er zeker van dat je die nog vanalles kan leren dat ze nog niet wisten. ” “Tijdens de pauze heb ik X uitgelegd dat wij echt een probleem hadden van TV's op straat, en ik heb hem gevraagd wat we daar konden tegen doen. Hij zal dat nu uitleggen.” X legt uit dat er een groen nummer bestaat om de ophaaldienst te bellen voor grof huisvuil. INDIEN JE NOG TIJD HEBT, KUN JE EEN LOS GESPREK BEGINNEN OVER WAT JULLIE ZOUDEN KUNNEN DOEN ALS ACTIE. “Ok, we hebben goed gewerkt vandaag, veel geleerd, en goede ideeën gehad over wat we kunnen doen om ons probleem van TV's op te lossen. Ik ga daar eens goed over nadenken, en volgende week gaan we de actie beginnen voor te bereiden, ok? Afspraak om ....” MAAK EEN DUIDELIJKE AFSPRAAK.
Achteraf
Doel
Is de doelstelling bereikt ja of nee?
Methode
Nam iedereen deel? (dominantie versus zwijgen) Was er voldoende veiligheid in de groep? (conflict, groepsdruk, spanning, lachen met..., durven blootstellen aan...)
Groep
Waren de methodes gevarieerd genoeg (creatief, sportief, intellectueel, emotioneel,...) Genoeg variatie in luisteren – spreken? Genoeg rekening gehouden met de noden, interesses, parallel gewerkt ?
Begeleiding
Vragen die je jezelf als begeleider dient te stellen Aandachtspanne: duurde de sessie niet te lang? Heb ik niet teveel gestuurd? Heb ik genoeg ruimte gelaten aan de groep?