Keuze

Jeugdhuis: Maison de Jeunes “La J”
Leeftijd: 7-12 jaar

Lees dit alvorens te beginnen

Doel van de activiteit

Tijdens deze fase wordt er een thema gekozen voor de actie. Afhankelijk van de leeftijd van de kinderen, kan die keuze meer of minder echt overgelaten worden aan de kinderen zelf.

Overzicht

Inleiding: 5min
Eerste stemronde: 15min
Uiteindelijke keuze-discussie: 15min
Afsluiter: 5min

Praktische voorbereiding

Voorbereiding
  • Lees de “aan de slag”-fiche
  • Schat jouw groep in en pas de methodiek aan indien nodig
Locatie

Gewoon lokaal, stoelen of fauteuils

Materiaal

Een flapbord of grote bladen papier op de muur met alle onderwerpen van het luistermoment

Veel Voorkomende Vragen

“Moet ik de kinderen laten kiezen? Ze kunnen toch nog niet alles inschatten (realisme, moeilijkheden, materiële mogelijkheden, gevoeligheden)?”

Wees je er van bewust dat “de keuze” immers slechts één van de vele leermogelijkheden is van dit project. We willen de keuze zo veel mogelijk overlaten aan de kinderen. Maar tegelijkertijd moeten we de kinderen ook niet méér verantwoordelijkheid geven dan ze zelf aankunnen. Ze zijn immers nog altijd kinderen. Ze kunnen niet steeds alle consequenties reeds inschatten van hun keuze. Dit wil niet zeggen dat je de kinderen NIETS mag laten beslissen, maar dat je ook niet ultra-democratisch moet zijn, en kost wat kost wil dat de kinderen ALLES beslissen. De realiteit ligt daar waarschijnlijk ergens tussenin, afhankelijk van de rijpheid en ervaring van je kinderen én jouw eigen ervaring en vertrouwdheid met de methodiek.

“Ik vind een bepaald thema helemaal niet realiseerbaar. Mag ik mijn mening zeggen aan de kinderen?”

Als JIJ als begeleider een bepaald thema (“wens”) moeilijk realiseerbaar vindt, of niet ziet hoe je er iets op “kindermaat” mee kan doen, dan telt dat ook. De begeleider telt bij kinderen zeker mee! Bij kinderen is het vaak de begeleider die richting geeft, ideeën aanreikt. Een middenweg is waarbij de begeleider de kinderen verschillende keuzes voorlegt, en met vragen helpt een keuze te maken. Indien je wat meer ervaring hebt, kan je ook echt meer open vragen stellen aan de kinderen, waarbij je hen vraagt: “wat zouden we daarrond kunnen doen?”. Naarmate de kinderen én de begeleider meer vertrouwd zijn, en meer ervaring hebben met de methodiek, zal je merken dat je minder “schrik” krijgt van zelfs gevoelige thema's, en dat je wel altijd een creatieve mouw kan passen aan gelijk welk thema, op een manier dat de kinderen echt voldoening krijgen, dat hun actie er echt toe doet. (Lees in “tips en theorie” hoe je met bijna elk “moeilijk” thema iets realistisch én zinvols kunt doen).

Valkuilen en Tips

Groepsdruk

Zorg ervoor dat iedereen dan een apart stembladje krijgt dat ze tegelijkertijd moeten invullen, en daarna in een stembus kunnen steken. Het stemblad kan reeds voorgedrukt zijn met alle onderwerpen, of de kinderen kunnen er gewoon één of 2 thema's op schrijven die ze zien zitten.

Aan de slag

Check

Overzicht

Inleiding: 5min
Eerste stemronde: 15min
Uiteindelijke keuze-discussie: 15min
Afsluiter: 5min

Concreet verloop

Stap 1: Inleiding

“Vorige keer hadden jullie heel veel ideeën over wat jullie graag zouden zien verdwijnen of verschijnen in de wijk. We kunnen echter niet alles tegelijk doen, daarom hadden we op het einde van vorige keer gezegd dat we vandaag gingen kiezen welke wens we gingen proberen uit te doen komen.”

“We gaan dat in 2 keer doen. Eerst gaan jullie de paar onderwerpen uitkiezen die jullie het belangrijkst vinden. Daarna zullen we dan even praten over die paar onderwerpen, waarna we kiezen.”

Stap 2: Eerste stemronde

“Ok, we gaan proberen van gans die lijst onderwerpen, een wat kortere lijst te maken. Iedereen krijgt 2 stipjes, en mag die naast het onderwerp komen plakken waar hij graag iets rond zou willen doen. Eén voor één. Ieder stemt voor zich. Ik wil niemand horen zeggen tegen een ander hoe hij of zij moet stemmen, ok?”

LAAT ALLE KINDEREN STEMMEN AAN HET BORD.
LET OP:
Laat geen beïnvloeding toe. Grijp meteen in. Indien de groepsdruk te groot is, laat dan anoniem stemmen. OVERLOOP HET RESULTAAT, SOM DE THEMA's OP MET DE MEESTE STEMMEN.
“Iedereen heeft gestemd. We gaan nu kijken welke onderwerpen de meeste stemmen hebben gekregen. Dat zijn...” LEES DE THEMA's VOOR DIE HET MEESTE STEMMEN HEBBEN OPGELEVERD.

Stap 3: Uiteindelijke keuze-discussie

“Ok, nu zou ik graag eens weten wat jullie daarvan vinden. Misschien kunnen we even nadenken wat we rond elk van die onderwerpen kunnen doen. Dat kan helpen om te beslissen welk thema jullie uiteindelijk willen kiezen.”

SCHRIJF OP WAT DE KINDEREN ZEGGEN QUA VOORSTELLEN. GEEF OOK JOUW MENING EN VOORSTELLEN.
OVERLOOP DE VOORSTELLEN. PROBEER NAAR EEN CONSENSUS TOE TE WERKEN.
INDIEN JE GEEN CONSENSUS VINDT, GA DAN OVER TOT EEN STEMMING.

“Ok, jullie hebben gehoord wat we allemaal kunnen doen rond dit onderwerp. We gaan nu kiezen. Iedereen schrijft of tekent op zijn papiertje één van de onderwerpen op, en steekt dat nadien in de stembus.”

Stap 4: Afsluiten

TEL DE STEMMEN
“Het meeste stemmen is voor X. Dat is prima! Daar gaan we echt leuke dingen rond doen. En het is niet erg dat de andere onderwerpen deze keer niet gekozen zijn. We kunnen daar nadien nog altijd iets mee doen. Maar dat is voor een volgende keer: dan gaan we proberen meer te weten komen over het onderwerp. Want als je iets wilt veranderen, dan moet je eerst goed weten hoe dat in elkaar zit. We zien elkaar ....”

MAAK EEN DUIDELIJKE AFSPRAAK.
LET OP:
Jonge kinderen aanvaarden gemakkelijker een stemming. Oudere kinderen kunnen af en toe een beetje bokken over het feit dat HUN idee niet gekozen is. Probeer dus steeds naar een consensus toe te werken. De tegenstellingen tussen ideeën moeten niet ten top gevoerd worden. Hierbij kunnen compromissen werken.

Achteraf

Doel

Is de doelstelling bereikt ja of nee?

Methode

Nam iedereen deel? (dominantie versus zwijgen)
Was er voldoende veiligheid in de groep? (conflict, groepsdruk, spanning, lachen met..., durven blootstellen aan...)

Groep

Waren de methodes gevarieerd genoeg (creatief, sportief, intellectueel, emotioneel,...)
Genoeg variatie in luisteren – spreken?
Genoeg rekening gehouden met de noden, interesses, parallel gewerkt ?

Begeleiding

Vragen die je jezelf als begeleider dient te stellen
Aandachtspanne: duurde de sessie niet te lang?
Heb ik niet teveel gestuurd? Heb ik genoeg ruimte gelaten aan de groep?