Luister

Jeugdhuis: Maison de Jeunes “La J”
Leeftijd: 7-12 jaar

Lees dit alvorens te beginnen

Doel van de activiteit

Tijdens dit luistermoment willen we de kinderen laten nadenken over wat ze leuk en minder leuk vinden in hun wijk, wat ze graag anders zouden zien. Op het einde van het luistermoment moeten we komen tot een paar thema's die gedragen zijn door de kinderen, en waar we in het keuzemoment uit gaan kiezen.

Overzicht

Inleiding: 5min
Wijkwandeling: 40min
Warme chocolade en een wafel: 30min
De toverlamp-geest: 45min
Afsluiten: 5min

Praktische voorbereiding

Voorbereiding
  • Lees uw tijdens fiche
  • Schat jouw groep in, en pas de methodiek aan indien nodig
Locatie

Een lokaal dat knus en mysterieus kan worden omgetoverd tot de grot van Aladin

Materiaal

Chocolademelk, wafels, rode en blauwe kaartjes, stylo's/kleurpotloden, een toverlamp, grote bladen papier

Veel Voorkomende Vragen

“Daar gaat niets serieus uitkomen met mijn gasten, ik ken ze. Wat als ze idiote dingen beginnen te zeggen?”

De jongeren nemen het normaal gezien au sérieux als je naar hen luistert. Wees gerust, veel jeugdwerkers voor jou waren ook niet zeker of hun groep er wel klaar voor was, maar meestal waren ze aangenaam verrast over hoeveel ideeën er uit hun groep kwamen, en de sérieux van die ideeën.

Elk idee wil iets zeggen. Soms is humor een manier om zich in te dekken. De meeste “zotte ideeën” vertellen toch nog een interessant verhaal. Probeer te achterhalen wat er achter zit, ga daar dan mee aan de slag.

“Wat als ze totaal onrealistische dingen zeggen?”

Daar moet je nu nog niet te veel op in gaan. Tijdens de keuze wordt daar wel meer rekening mee gehouden. Maar probeer zo weinig mogelijk op voorhand te censureren. Dit is een brainstorming om ideeën van de jongeren te krijgen, en dan is elke censuur of selectie uit den boze.

Met élk thema kan je iets realistisch doen. Je kan erover sensibiliseren, je kan het tijdelijk of locaal/individueel zelf oplossen, je kan steeds de (politiek) verantwoordelijken aanspreken over het probleem. Dat wil niet zeggen dat je voor elk probleem even gemakkelijk een oplossing zal vinden, of resultaat halen. Maar zeg niet te gauw: met dit thema kunnen we niets doen.

Valkuilen en Tips

Een onwennig sfeertje in het begin, met “zotte onderwerpen”.
Soms is humor een manier om zich in te dekken. Elk idee wil iets zeggen. Ook de meeste “zotte ideeën” vertellen toch nog een interessant verhaal.

TIP:

Ga daar serieus op in. Schrijf het ook op het blad vooraan.. Vraag door, probeer te achterhalen wat er achter zit, ga daar dan mee aan de slag. Als jij het au sérieux neemt, gaan de gasten het meestal ook au sérieux nemen (soms zullen ze zelf zeggen: neen, dat moet je niet opschrijven, dat was maar voor het zeveren).

Jongeren geven commentaar op elkaars ideeën, lachen ermee.
TIP:

Zeg vooraf duidelijk dat je dat niet wil, dat iedereen zijn gedacht mag zeggen, dat elk idee goed is. Neem het idee van de jongere in bescherming: “dat is nog niet zo absurd, da's waar wat hij zegt.”

Aan de slag

Check

Staat jouw materiaal klaar? Is de knusse “grot van Ali Baba” ingekleerd?

Overzicht

Inleiding: 5min
Wijkwandeling: 40min
Warme chocolade en een wafel: 30min
De toverlamp-geest: 45min
Afsluiten: 5min

Concreet verloop

Stap 1: Inleiding

“Vandaag wil ik van jullie weten wat jullie vinden van jullie wijk, wat leuk is, niet leuk, wat jullie graag zouden willen veranderen.”
“Om te beginnen, gaan we een wandeling maken in de wijk en ik zou willen dat iedereen goed oplet, rond zich kijkt, en me zegt wat ze leuk vinden, of juist wat ze niet leuk vinden.”
“Jullie mogen alles zeggen, je kan niets fout zeggen. Je moet niet hetzelfde zeggen als je vriendin, als jij iets anders leuk vindt, dan mag je dat gerust zeggen. Of als je het niet eens bent, dan mag je dat ook zeggen. Ok?”
“Nadat we terug komen, heb ik voor jullie een lekker warme verrassing!”
“We gaan 't straat op, dus ik wil wel dat iedereen voorzichtig is, niet oversteekt zomaar zonder kijken. We wachten allemaal op elkaar, ok?”
“Allé, we zijn op pad!”

Stap 2: Wijkwandeling

KIES EEN TRAJECT DAT DE WIJK MIN OF MEER BESTRIJKT ZOALS ZIJ DIE KENNEN.
ALS DE KINDEREN IETS AANGEVEN, BLIJF DAN EVEN STAAN EN VRAAG HEN UITLEG WAAROM ZE DAT (NIET) LEUK VINDEN.
BLIJF NIET TE LANG BIJ EEN DING STAAN
ONTHOU ALLES! INDIEN JE DAT MOEILIJK VINDT, SCHRIJF DAN ALLES KORT OP EEN PAPIERTJE.

Stap 3: Warme chocolademelk en wafel

INDIEN NODIG, ZORG DAT ALLES KLAAR STAAT VOOR DE TOVERLAMP-SESSIE IN “DE GROT”

Stap 4: De toverlamp

LAAT DE KINDEREN OP DE KUSSENS GAAN
“We zitten hier op een speciale plaats: in de grot van Aladin. Wie heeft hier de film gezien van Aladin? Kent iemand de geest van de toverlamp? Die blauwe geest?”
“Die kan iets heel speciaal, hé? Weet iemand wat?”
“Ja, die kan toveren, die kan al jouw wensen uit doen komen. Dat wil zeggen: als jij iets wil, dan kan die ervoor zorgen dat dat gebeurt!”
“Wel, hier voor jullie staat de toverlamp van de geest. Weten jullie wat je moet doen om de geest op te roepen?”
“Ja, er 3 keer over wrijven, en de toverspreuk zeggen.”
“Je moet geen schrik hebben, er zit geen échte geest in hoor. We spelen maar alsof. We willen alleen maar van elkaar horen welke wensen jullie hebben voor de wijk.”
“En de geest uit de toverlamp die ervoor zorgt dat jullie wensen uit gaan komen, dat zijn wij allemaal! Ja! Wij zijn allemaal tovergeesten als we willen. We kunnen allemaal de dingen doen veranderen en onze wensen doen uitkomen. We gaan proberen om enkele van jullie wensen écht te laten uitkomen. Misschien niet allemaal, maar toch enkelen.”
“Maar eerst wil ik weten wat jullie wensen, en wat jullie wegwensen”.
“Iedereen krijgt een rood kaartje, waarop hij dingen mag schrijven of tekenen die je wil wegtoveren uit de wijk. Dingen die jullie niet leuk vinden.”
“Iedereen krijgt ook een blauw kaartje, en daarop mag je dingen schrijven die je graag zou hebben in de wijk die er nu niet zijn, of je mag daarop dingen schrijven die je graag zou veranderen in de wijk.”
“Daarna mag iedereen naar voor komen, en bij de toverlamp zijn wensen doen.”
DEEL DE RODE EN BLAUWE KAARTJES UIT EN DE POTLODEN/STYLO'S
STIMULEER KINDEREN DIE GEEN INSPIRATIE HEBBEN. MISSCHIEN HEBBEN ZE DINGEN OPGEMERKT TIJDENS DE WIJKWANDELING DIE JE HEN KAN IN HERINNERING BRENGEN.
“Ok, heeft iedereen gedaan? Kom dan maar naar voor, en zeg de toverspreuk, terwijl je drie keer over de toverlamp wrijft, da's héél belangrijk, 3 keer wrijven! En terwijl je wrijft, zeg je: 'Toverlamp, o toverlamp, ik zou graag zien verdwijnen...' en dan zeg je wat je graag zou zien verdwijnen, wat op de rode kaart staat. En dan zeg je de tweede toverspreuk: 'Toverlamp, o toverlamp, ik zou graag zien verschijnen...' en dan zeg je wat je graag zou zien verschijnen, wat je op de blauwe kaart hebt geschreven. Allé, wie wil als eerste?”
LAAT DE KINDEREN EEN VOOR EEN NAAR VOOR KOMEN BIJ DE TOVERLAMP, EN HUN TOVERSPREUKEN ZEGGEN.
NOTEER ALLES WAT ZE ZEGGEN OP 2 FLAPPEN (SCHRIJF DE TOVERSPREUK BOVENAAN DE FLAPPEN, EEN TOVERSPREUK OP EEN FLAP: EEN FLAP VOOR “VERDWIJNEN” EN EEN FLAP VOOR “VERSCHIJNEN”).
NADAT ALLE KINDEREN ZIJN GEPASSEERD, OVERLOOP JE ALLES WAT OP DE FLAPPEN STAAT.

Stap 5: Afsluiten

“Dat zijn allemaal heel interessante dingen die hier op die papieren staan, wat jullie gezegd hebben. Onze wijk zou er inderdaad veel leuker zijn zonder al die dingen (WIJS NAAR DE FLAP “VERDWIJNEN”), en met al die dingen (WIJS NAAR DE FLAP “VERSCHIJNEN”). Nu gaan wij, allemaal samen, tovergeesten spelen, en proberen op zijn minst één van onze wensen te doen uitkomen. Wat vinden jullie daarvan?”
“Maar we kunnen natuurlijk niet alle wensen tegelijk doen uitkomen hé. Daarom moeten we misschien eerst kiezen welke wensen die jullie echt héél graag zouden zien uitkomen. Maar dat zullen we volgende keer doen, ok? Wij (DE ANIMATOREN) zullen ook eens goed nadenken welke wensen mogelijk zijn, en dan zullen we volgende keer beslissen welke wens we samen gaan realiseren, ok? Heel erg bedankt in elk geval. Het was echt interessant om naar jullie te luisteren. Jullie hebben echt goede ideeën, daar gaan we zeker leuke dingen mee kunnen doen! Maar dat is voor volgende keer! Niet vergeten, de volgende keer dat we elkaar zien om te kiezen is...”
MAAK EEN DUIDELIJKE AFSPRAAK VOOR HET VOLGENDE MOMENT.

Achteraf

Doel

Is de doelstelling bereikt ja of nee?

Groep

Nam iedereen deel? (dominantie versus zwijgen)
Was er voldoende veiligheid in de groep? (conflict, groepsdruk, spanning, lachen met..., durven blootstellen aan...)

Methode

Waren de methodes gevarieerd genoeg (creatief, sportief, intellectueel, emotioneel,...)
Genoeg variatie in luisteren – spreken?
Genoeg rekening gehouen met de noden, interesses, parallel gewerkt ?

Begeleiding

Aandachtspanne: duurde de sessie niet te lang?
Heb ik niet teveel gestuurd? Heb ik genoeg ruimte gelaten aan de groep?