Actie (en de voorbereiding ervan)
Jeugdhuis: A Place to Live (Brussel) Leeftijd: 10-12 jarigen
Lees dit alvorens te beginnen
Doel van de activiteit
We willen actie voeren (en dus ook voorbereiden) met de jongeren. Dit is een belangrijke fase van het project. Hier hebben de jongeren naartoe geleefd. Hier kunnen je tieners inzien dat zij een deel uitmaken van de buurt. Dat ze een impact kunnen hebben. Dat ze dus niet alleen toeschouwer op slachtoffer zijn, maar dat ze er iets aan kunnen doen . Dit is een eindpunt, een succes dat de groep boekt.
Laat de jongeren beslissen welke actie te voeren. Hierbij kan je de volgende vragen gebruiken: - Wat is het probleem dat we willen oplossen ? - Welke boodschap willen we aan de mensen geven ? - Wie willen we bereiken ? En wat willen we hen zeggen ? - Hoe gaan we die boodschap brengen ?
Veel voorkomende vragen
- Ben ik bereid een actie te voeren die ikzelf (of mijn directie) niet zo geschikt vind ? - Hoe sta ik tegenover een illegale actie, of een avontuurlijke actie ?
Valkuilen en tips
- Het moet plezant zijn! Hou de sfeer erin ! Creëer een ontspannen en leuke sfeer. - Onderschat je tieners niet. Ze zijn misschien tot meer in staat dan je denkt ? - Hou in de gaten dat er een resultaat voor ogen is. Dat de tieners weten wat het doel van de actie is.
SMART
Een instrument om een actie voor te bereiden is de SMART-methode. Probeer bij de discussie of beslissing over actie te antwoorden op de volgende vragen. Is een actie:
- Specifiek = doelstellingen moeten zo duidelijk mogelijk omschreven worden, zodat men ook weet hoe men ze kan evalueren.
- Meetbaar = een doelstelling beschrijft het resultaat dat moet worden bereikt en is dus meetbaar. Er is objectief te zien dat het doel gehaald is
- Aanvaardbaar = is dubbel, extern (aanvaardbaar voor de (maatschappelijke) omgeving) en intern (de groep moet zich kunnen vereenzelvigen met de doelstellingen)
- Realistisch = is het realistisch (financieel, in de tijd, omstandigheden)
- Tijdsgebonden = een doelstelling geeft idealiter aan in welke tijdsperiode het resultaat kan worden verwacht
Check
Gebruik eventueel de volgende checklist:
- Doelstelling duidelijk?
- Boodschap duidelijk – welke boodschap willen we geven? (wat is onze eis?)
- Wie zijn onze medestanders?
- Wie zijn mogelijke tegenstanders?
- Wie is/zijn de verantwoordelijke(n)?
- Actie: begin – midden – einde (verloop)
- Wie coördineert?
- Wie is de woordvoerder?
- Aanvraag bij de politie
- Persbericht schrijven
- Pers daags vooraf bellen
- Plannen van de actie (hoe ga je dit doen? Wat moet er allemaal gebeuren?)
- Budgettering opmaken
Aan de slag
Concreet verloop van 'Vuil in de wijk' in jeugdhuis A Place to Live
Stap 1 - discussie: 30 min
- "Dag allemaal, we zijn vandaag samengekomen voor ons project 'Vuil in de wijk'. Vandaag gaan we een actie in de buurt voeren. We willen de mensen bewust maken van de gevolgen van de vervuiling. We willen dat de mensen in de wijk geen vuil zomaar op de straat achterlaten". (Dat is wat is afgesproken tijdens de leer-meer sessie: dat de mensen geen vuil meer op straat werpen). - "Nu is de vraag: welke actie gaan we voeren ? Wat zijn de verschillende dingen die we kunnen doen om de mensen bewust te maken ? Wie heeft een idee ?".
Let op !
Dit is een actieve brainstorm. Laat eerst alle ideeën toe, iedereen mag z'n gedacht zeggen. Geen beoordelingen. Wanneer je het gevoel hebt dat de meeste ideeën gegeven zijn, kan je naar een concensus toewerken.
Stap 2 - Actie
De tieners van A Place to Live hebben gekozen een ludieke actie te doen in de wijk. Ze willen iemand in de doodskist op straat laten liggen, om zo de mensen te interpelleren over het vuil in de straat en de gevolgen van de vervuiling. Er werd een doodskist gemaakt. Iemand van de groep werd geschminkt. De jongeren deden een rollenspel om de gesprekken op straat voor te bereiden. Iemand van de groep speelt een voorbijganger. Hoe gaan we die persoon aanspreken ? Welke boodschap gaan we geven ? Waarom zijn we hier ? Wie zijn wij ? Wat willen wij ? Waarom zijn we ongerust ?