Leer meer

Jeugdhuis: A Place to Live (Brussel)
Leeftijd: 10-12 jarigen

Het leer-meer-moment bestaat hier uit 2 (of zelfs 3) momenten. Enerzijds is er een discussie in de groep geweest over wat ze al weten over het thema 'Vuil op Straat' en wie daar meer informatie over kan geven (leer-meer-1). Daarna was er een ontmoeting van een informatiedienst Openbare Netheid (leer-meer-2).

Terwijl het luistermoment meestal 1 duidelijk omlijnd moment is, zal het leer-meer-moment verschillende activiteiten omvatten.

Lees dit alvorens te beginnen

Doel van de activiteit

Tijdens deze activiteit willen we meer te weten komen over het geselecteerde thema.
Daarna gaat de groep beslissen om een aantal initiatieven te nemen om meer te weten te komen over het initiatief. We gaan dus bijleren. En het mag plezant blijven.

Overzicht

Dag 1: Groepsdiscussie (op basis van een brainstorm).
Dag 2: Een informatievergadering met dienst Openbare Netheid.

Praktische voorbereiding

Materiaal

- Materiaal om te schrijven.
- Flap met ideeën + resultaat van de stemming.
- Computer met internet is een pluspunt.

Veel voorkomende vragen

- Hoeveel sturen is teveel sturen ?
Welke beslissingen moet je aan de groep overlaten ? Wat doe je beter zelf ? Het is een moeilijk evenwicht.
Tieners hebben dikwijls meer ideeën dan we denken. En ze kunnen soms meer dan we denken.

- 'Ik moet mijn jongeren alles zelf laten doen'
De essentie van participatief werken is dat we vertrekken van de leefwereld en ideeën van jongeren, om samen met hen een project te realiseren. Belangrijk is hier dat de jongeren veel zelf doen, stappen vooruit zetten. Let echter op dat de jongeren zichzelf niet vastzetten. Als je bijvoorbeeld merkt dat het uitnodigen van een politieker (of zo) niet lukt, draag dan je steentje bij als animator.

Valkuilen en tips

- Als het kan: laat dan de jongeren zelf contact opnemen met een politicus, een openbare dienst... Bereid het voor met hen. Je zal zien hoe trots de tiener is wanneer hij dat gedaan heeft. En jij ook !
- Moet je voor bepaalde activiteiten een toestemming hebben: van ouders, je directeur, de politie ?
- Rollenspel kan hier van pas komen. Bijvoorbeeld om te oefenen om een petitie op te halen.
- Hier moet je goed plannen: wie doet wat voor wanneer !
- Je kan hier veel rond 'competenties' werken: een mail schrijven, leren argumenteren, iemand per telefoon uitnodigen voor een lezing…

Aan de slag

Check

Is je flap klaar met de ideeën van vorige keer ?
Is er plaats om samen in de groep te kunnen brainstormen (de tafels niet te ver van elkaar, papier om te noteren…) ?

Overzicht

Dag 1: Groepsdiscussie (op basis van een brainstorm).
Dag 2: Een informatievergadering met dienst Openbare Netheid.

Concreet verloop

Stap 1 - Inleiding

"Vorige keer hebben jullie gestemd. Jullie hebben gekozen om te werken rond 'Vuil op Straat'.
We willen daar een actie rond doen. Vóór dat we een actie doen, wil ik bekijken wat we al weten rond dit thema ?"
(Jongeren worden graag gesitueerd binnen het project. In welke fase zitten we ?)

Stap 2 - Brainstorm

"Ga allemaal rond de tafel zitten. Hier ligt een flap in het midden van de tafel met het thema dat we vorige keer kozen. De vraag van vandaag is: wat weten we over dit onderwerp, wie kan ons hierbij helpen ? Wat kunnen we doen om meer informatie te krijgen ?"

Maak vier kolommen: - Wat weten we al ?
- Wat willen we weten ?
- Bij wie of waar kunnen we meer informatie halen ?
- Wat gaan we nu concreet doen om meer te weten te komen ?

Let op !

- Deze methode werkt niet voor iedere groep. Als een groep niet goed kan schrijven, of weinig ideeën heeft, is het best onmiddellijk samen te brainstormen.
- Zie dat je tot concrete initiatieven komt: een lijst van dingen die ondernomen gaan worden. Door wie, wanneer.

Stap 3 - Beslissingen

"Welke beslissingen hebben we genomen ?"

PS: Op deze activiteit beslisten de tieners van jeugdhuis A Place to Live dat ze een informatiebijeenkomst wilden met de Dienst Openbare Netheid. De tieners bereidden vooraf vragen voor die ze aan de vertegenwoordigers wilden stellen. Ze maakten ook een ronde in de buurt om de plaatsen te filmen waar veel vuil rondslingerd.

Achteraf

- Heb ik de jongeren genoeg zelf laten beslissen ? Ben ik niet teveel tussengekomen om de dingen voor hen te willen doen ? Anderzijds, heb ik erover gewaakt dat ze successen hebben kunnen boeken ?

- Heb ik erop gelet om de tieners ook zelf dingen te laten realiseren: bellen naar de burgemeester, opstellen van een petitie…

- Wat hebben we hier geleerd ? Welke concrete beslissingen zijn er genomen ?

- Heeft iedereen kunnen deelnemen ?