Een idee kiezen

Jeugdhuis: A Place to Live (Brussel)
Leeftijd: 10-12 jarigen

Lees dit alvorens te beginnen

Doel van de activiteit

De tieners maken een keuze uit de ideeën die ze de vorige activiteit (luister) hebben gegeven. De groep kiest één thema waarrond ze zullen werken.

Overzicht

10' Inleiding: verwijzen naar de vorige activiteit, zodat de tieners terug 'zien' wat er allemaal gezegd is geweest.
15': Het stemmen
15': Evaluatie en discussie

Praktische voorbereiding

Voorbereiding

Herbekijk zelf als animator de ideeën die de jongeren vorige keer hebben gegeven. Zo kom je zelf terug in de sfeer van de vorige activiteit, van alle ideeën die jouw groep heeft gebracht.

Materiaal

- Flap met alle thema's die uit de infosessie werden gehaald.
- Kleurbolletjes, een stembrief, stiften… waarmee gestemd kan worden.

Veel voorkomende vragen

- Ben je bereid dat de tieners een idee kiezen waarmee jij niet akkoord gaat ? Of een idee waarvan je weet dat je directeur (of Raad van Bestuur) het niet goed vindt ?
- Ben je bereid de tieners te laten kiezen zonder jouw 'sturing' ?

Valkuilen en tips

- Het is nuttig de jongeren te situeren in het project. Leg uit dat we vandaag gaan stemmen op basis van alle ideeën die ze vorige keer gegeven hebben. En dat het een democratie is met een doel: namelijk een project uitwerken met hen rond één van hun ideeën.
- Zorg ervoor dat er individueel gestemd wordt. Jongeren kunnen soms (pro)actief lobbyen voor hun ideeën, waardoor de groepsdruk het wint van de democratie. De methodiek moet hiermee rekening houden.

Aan de slag

Check

Is je flap klaar met de ideeën van vorige keer ?
Hebben de tieners materiaal om te kunnen stemmen ?

Overzicht

10' Inleiding
15': Het stemmen
15': Evaluatie en discussie

Concreet verloop

Stap1 - Inleiding

"Vorige activiteit hebben we geknutseld en ideeën gegeven over onze buurt. Iedereen heeft kunnen zeggen wat hem boos maakt in de wijk. Dat herinneren jullie je zeker. Ik had toen ook uitgelegd dat we met jullie ideeën een project willen realiseren. Vandaag gaan we een keuze maken rond welk thema we willen werken."
"Hier is een flap met al jullie ideeën van de vorige keer. Hier staat bijvoorbeeld teveel hondenpoep op de straat, teveel dieven, teveel dronkaards, gevechten, veel ongevallen, vuil op straat, verveling want er zijn te weinig activiteiten. Van al die ideeën hadden we met plakkertjes ook al een eerste selectie gemaakt. We hadden er al de vijf belangrijkste uitgehaald."

Let op !

- Het kan nuttig zijn de ideeën terug te overlopen. In het kort weliswaar. Zo komen de tieners ook terug terecht in het enthousiasme van de vorige keer.
- Zorg ervoor dat de thema's begrepen worden. Maar, het is geen plaats voor discussie over akkoord of niet. Want dan brengt de groepsdruk de democratie in gevaar.

Stap 2 - Ideeën kiezen - dotmocracy

"We gaan nu één idee kiezen. Dat is belangrijk. Want het idee dat jullie vandaag kiezen, is het thema waarmee we gaan werken.
We gaan stemmen. Dat is democratie.
Iedereen krijgt een blad waarop alle ideeën van de vorige keer opgesomd staat.
Jullie krijgen ook allemaal 3 gekleurde ronde stickertjes (dots). Ik ga jullie vragen elk apart te gaan zitten, en even stil te zijn. Jullie mogen jullie 3 dots kleven naast de thema's die jullie het belangrijkste vinden. Let wel op, je kiest 3 verschillende thema's. Je mag niet de 3 dots bij 1 idee kleven. Is dat duidelijk ?"
"Ik wil jullie vragen te stemmen op de thema's die jullie belangrijk vinden. Het is niet erg als jullie denken dat jullie er niets aan kunnen doen. Als jullie het belangrijk vinden, maar niet weten hoe je het kan oplossen, wil ik dat jullie er toch op stemmen".

Let op !

- Zorg ervoor dat je het belang van de stemming duidelijk maakt. Met dat thema gaat gewerkt worden.
- Ze moeten alleen stemmen. Er mag niet gelobbyed worden, of druk uitgeoefend.
- Soms censureren tieners zelf omdat bepaalde ideeën hen niet haalbaar lijken. Ze raken dan gedemotiveerd. Probeer hen uit de negatieve spiraal te krijgen door voorbeelden te geven van mogelijke acties die je zou kunnen doen.

15' Afronden

"Vonden jullie deze activiteit leuk of niet leuk ?"

Achteraf

Groepsinteractie

Stond de methode van het stemmen toe dat de groep geen druk kon uitoefenen.

Vragen als begeleider

- Heb ik de tieners volledig vrij laten kiezen ? Heb ik ze niet teveel beïnvloed ?
- Zijn de tieners er zich voldoende van bewust dat de idee dat ze kiezen tot een actie zal leiden?
- Stond je open voor ideeën en thema's die je zelf niet ziet zitten.