Luister

Jeugdhuis: A Place to Live (Brussel)
Leeftijd: 10-12 jarigen

Lees dit alvorens te beginnen

Doel van de activiteit

We willen luisteren naar tieners om hun mening te kennen: 'wat maakt je boos in de wijk ? Wat wil je veranderen in de wijk ?'

Overzicht

(totale duur: 1u30)

- 5' Inleiding: Het doel van de activiteit wordt aan de jongeren uitgelegd.
- 20' Stellingenspel: Het thema van de activiteit wordt aangebracht. Opwarmer en spel om te leren argumenteren.
- 35' Ideeën verzamelen: we stellen de vraag ''wat maakt je kwaad in de wijk?". De jongeren kunnen hun mening over de wijk geven aan de hand van een knutselwerk.
- 5' Korte pauze.
- 10' Centraliseren van ideeën: voorstellen noteren op bord. De jongeren lichten toe en maken een eerste selectie.
- 15': Pizza eten

Praktische voorbereiding

Voorbereiding

- lees uw tijdens fiche
- schat jouw groep in en pas de methodiek aan indien nodig
- pizza (belangrijk !)

Locatie:

- een grote en ontspannende ruimte
- tafels en stoelen

Materiaal

- stellingen op papier, 4 flappen met -, --, +, ++,
- flap met vraagstelling erop
- schrijfbord of flipchart
- knutselmateriaal, enkele alcoholstiften, plakband…
- plattegrond waarop knutselwerkjes kunnen worden geplaatst,

Veel voorkomende vragen

- 'Mijn jongeren gaan daar niets interessants op zeggen'. Wanneer de jongeren begrijpen dat de discussie serieus is en dat er iets mee gedaan zal worden; dan zullen ze véél te zeggen hebben.
- In mijn groep gaat dat niet. Zie 'valkuilen en tips'. Laat iedereen aan het woord, zie dat er niet gelachen wordt met de mening van anderen.

Valkuilen en tips

- Veiligheid
Zal iedereen zich op zijn gemak voelen om te zeggen wat hij denkt (hou rekening met de groepsdynamiek) ? Laat de methode toe dat iedereen zijn gedacht kan zeggen ? Tieners volgen vaak de mening van hun vrienden. Zorg ervoor dat je dat kan opentrekken door de verschillen in hun meningen te benadrukken en te zeggen dat beide meningen even waardevol zijn.
- Concentratie
Houdt de methode voldoende rekening met de aandachtspanne van de deelnemers ? Is de methode actief genoeg voor deze leeftijdscategorie ?
- Mijn gedacht !
Is de methode motiverend ? Daagt de methode de tieners voldoende uit om hun mening te geven ? Ben ik klaar om naar hun mening te luisteren, ook al ga ik er helemaal niet mee akkoord ?
- Elke idee is goed
Stuur niet wanneer de tieners ideeën geven. Censureer niet wanneer een jongere een volgens jou onrealistisch idee oppert. Kortom, laat elk idee toe. Er bestaan geen slechte of foute ideeën. Alles kan !
- Wees gerust: jongeren hebben hééél vééél ideeën.
- Communiceer de doelstelling van het luistermoment aan je groep. Maak duidelijk waarom hun ideeën zó belangrijk zijn en dat jullie een actie gaan ondernemen aan de hand van hun ideeën.
- Het moet plezant zijn! Hou de sfeer erin ! Creëer een ontspannen en leuke sfeer.
- Je kan de stellingen (van het stellingenspel) aanpassen aan de thema's die in je groep leven. Een link met de stad is wenselijk.

Aan de slag

Check

Controleer vooraf dat al je materiaal klaar staat. Dan kan je de activiteit 'gerust' beginnen en je concentreren op de essentie: de ideeën van je tieners.
Staan de tafels en stoelen klaar, zijn de stellingen (van het spel) klaar en duidelijk, is de vraagstelling klaar, het knutsel- en kleurmateriaal ?
Ook de pizza is - heel - belangrijk. Maar hou dat wel voor op het einde (anders is er misschien te veel afleiding).

Overzicht

(totale duur: 1u30)

5' Inleiding
20' Stellingenspel
35' Ideeën verzamelen
5' Korte pauze
10' Centraliseren + eerste selectie
15': Pizza eten

Concreet verloop

Stap 1: inleiding: 5 min

"Dag allemaal, we zijn vandaag hier samengekomen omdat het hier rustiger is, de kleuters van de taalateliers kunnen hier niet zomaar binnenvallen" (verwijst naar de veiligheid, we zijn op ons gemak).
"Ik vertelde het gisteren al, we gaan vandaag naar jullie ideeën over de stad en de wijk luisteren. Waarom ? Omdat jullie de toekomst van onze stad zijn ! We gaan hiervoor 2 oefeningen doen. Eerst doen we een stellingenspel. Daarna gaan we op zoek naar wat jullie vinden van de buurt waarin we wonen."
"Wanneer we daarmee klaar zijn, eten we nog gezellig een lekker stukje pizza. Binnen 1u30 kunnen jullie naar huis. Is dat goed ?"

Stap 2 - Stellingenspel: 20 min

"Tijdens dit spel moet iedereen zijn mening geven over een welbepaalde stelling. In elke hoek hangt een papier: ++ is helemaal akkoord. In de andere hoek staat +, dat wil zeggen 'akkoord'. Dan is er ook --, dat wil zeggen 'helemaal niet akkoord. In de laatste hoek staat -, 'niet akkoord'. Bij elke stelling moet iedereen in een hoek gaan staan.
De eerste stelling is bijvoorbeeld 'De metro moet je niet betalen, dat is gratis'. Iedereen die helemaal akkoord is, gaat in die hoek (++) staan. Wanneer je niet helemaal akkoord bent, ga je daar (-) staan."

De stellingen:
* De metro moet je niet betalen. Dat is gratis.
* We willen zoveel mogelijk speciale en toffe activiteiten zoals naar een pretpark gaan, naar de bioscoop, het zwembad, ...
* Ik vind dat ik niet genoeg zakgeld krijg
* Onze wijk is een propere wijk
* De school is er voor mijn toekomst
* Ik vind dat er in mijn buurt genoeg vrijetijdsaanbod is voor jongeren
* Ik weet wat ik wil (voor later)
* Ik wil veel geld verdienen later
* 's Avonds voel ik me goed in de buurt

Let op !

- De oefening is een opwarmer. Blijf er dus niet te lang bij stilstaan.
- Laat bij elke keuze over een stelling iemand aan het woord om te argumenteren.

Stap 3 - Ideeën verzamelen: 35 min

"Nu willen we weten wat jullie van de buurt vinden. Ik ga jullie vragen op de volgende vraag te antwoorden: wat maakt jullie boos in de buurt ?"
"Hier ligt veel materiaal: verf, lijm, karton en klei, ... Gebruik dat materiaal om te knutselen en uit te beelden wat je boos maakt. Daarna kunnen we dat op de plattegrond zetten."

Je kan de plattegrond van de buurt gebruiken, zodat de tieners ideeën kunnen krijgen, (virtueel) naar de buurt kunnen kijken voor inspiratie.

Let op !

- Tieners zeggen nog al snel: 'oh nee, dat is stom, ...' Laat je hierdoor niet intimideren, blijf enthousiast en moedig hen aan, bied aan om mee te helpen als ze niet weten hoe ze hun idee in een knutselwerkje moeten omzetten. Stel ze op hun gemak.
- Stel stimulerende vragen: wat stoort je in de buurt wanneer je van school komt, wat zou jij veranderen als je koning/burgemeester was, hoe beschrijf jij je buurt aan je familie in het buitenland, is je moeder nooit ongerust wanneer je in de buurt rondloopt…
- Loop rond, zie dat ze aan de slag blijven.

Korte pauze: 5 min

Laat de tieners hun handen wassen en even naar toilet gaan. Dat laat jou ook de mogelijkheid om de tafel al wat te beginnen opruimen.

Stap 4 - Centraliseren: 10 min

Laat de jongeren voorstellen wat ze geknutseld hebben en op de plattegrond hebben geplaatst.
Schrijf ondertussen met steekwoorden de ideeën op een flap.
Vraag om verduidelijking indien nodig, moedig hen aan om concreet te zijn.
Overloop op het einde welke ideeën op de centrale flap zijn komen te staan.
(Uitkomst van deze oefening: hondenpoep op straat, dieven, dronkaards, gevechten, veel ongevallen, vuil op straat, verveling want er zijn te weinig activiteiten)

Stap 5 - Eerste selectie

"Jullie krijgen allemaal 2 gekleurde stickers. We gaan nu al een eerste selectie maken van de belangrijkste thema's. Daarna zullen we nog een stemming houden. We gaan dus stemmen om te kiezen rond welk thema we een project willen opzetten".
"Ik wil jullie vragen te stemmen op de thema's die jullie belangrijk vinden. Het is niet erg als jullie denken dat jullie er niets aan kunnen doen. Als jullie het belangrijk vinden, maar niet weten hoe je het kan oplossen, wil ik dat jullie er toch op stemmen".

Stap 6 - Afronden

Pizza eten. * Rond de activiteit af en babbel wat na.
* Eet en drink samen, luister wat muziek, laat hen hun huiswerk maken.
* Nodig hen uit voor de volgende keer.

Achteraf

Er zijn 4 categorieën waarop men het luistermoment kan evalueren:

Doel

* is de doelstelling bereikt ?

Groep

* Nam iedereen deel ?
* Was er voldoende veiligheid in de groep? Was er groepsdruk, spanning, gelach ?
* Waren de tieners op hun gemak? Voelden ze zich ontspannen bij de activiteit?
* Zorgde de activiteit voor het uitwisselen van meningen en ervaringen?

Methode

* Waren de methodes gevarieerd genoeg (creatief, sportief, intellectueel, emotioneel, ...), genoeg variatie in luisteren, spreken en doen?
* Was de methode altijd even duidelijk voor de deelnemers?
* Sloot de expressievorm (zijnde het stellingenspel en het knutselen) voldoende aan bij wat de tiener 'graag doen'?

Begeleiding

* Vond ik het moeilijk om zo 'n sessie te begeleiden ? Wat had ik nog kunnen doen om mezelf meer op mijn gemak te voelen ?
* Aandachtspanne: duurde de sessie niet te lang/te kort ?
* Heb ik niet teveel gestuurd ? Heb ik mijn eigen ideeën kunnen inhouden ?
* Wat zou ik gedaan hebben als een gevoelig thema zou worden aangereikt ?