Actie
Jeugdhuis: Centrum West Leeftijd: 6 jaarLees dit alvorens te beginnen
Doel van de activiteit
De automobilisten erop attent maken dat ze een gevaar betekenen voor kinderen voetgangers in de wijk. De kinderen het probleem laten aanpakken (in plaats van er niets aan te doen).
Overzicht
10': Klaarmaken voor de actie 1u: Actie op straat
Praktische voorbereiding
Voorbereiding
- maken van tekeningen voor affiches en flyers: 1u
- maken van sensibiliserings-sleutelhangers: 1u
Locatie
straat
Materiaal
Papier en kleurmateriaal. Materiaal voor schrinkels. Oven.
Veel voorkomende vragen
Veiligheid
- Is de actie veilig voor de kinderen ? Heb je bijzondere toestemming nodig van de ouders, van iemand anders ?
Elke idee is goed
- Hier kunnen de kinderen voorstellen doen. Ga ervan uit dat zij ideeën hebben waar jij niet aan gedacht hebt. Wat ga je doen als ze iets voorstellen dat jij niet ziet zitten ?
Valkuilen en tips
- Alvorens tot actie over te gaan, stel jezelf de vraag: welk probleem willen we oplossen ? Welke boodschap willen we aan de mensen geven ? Wie willen we helpen, en hoe ?
- Bekijk hier nog eens alle fasen van het project. Het kan ideeën geven voor actie
- Zie wat realistisch is. Maar je mag ook best ambitieus zijn.
Aan de slag
Check
Is al je materiaal klaar ? Heb je genoeg begeleiders ? Weet je wat je wilt bereiken met de actie vandaag ? En denk je dat de kinderen er met een goed gevoel van zullen kunnen terugkeren ?
Overzicht
10': Klaarmaken voor de actie 1u: Actie op straat
Concreet verloop
Stap 1 - inleiding.
Al het materiaal wordt samen bekeken: affiches, sleutelhangers.
Let op
Hier is een rollenspel een goed idee. Zo kan je de jongeren voorbereiden op wat hen te wachten staat. 'Wat ga je zeggen ?' 'Hoe gaat de actie verlopen?' 'Wanneer een auto stopt, wat zeg je hem dan ?'.
Stap 2 - Actie op straat.
- De kinderen steken de folders onder de ruitenwisser. De folder vraagt aan automobilisten te stoppen aan de zebrapaden.
- Actie aan het zebrapad. De kinderen steken over aan het zebrapad. Iedere automobilist die stopt krijgt een sleutelhanger om het te feliciteren voor zijn kind- en voetgangervriendelijk gedrag.
- Affiches ophangen in de winkels.
Achteraf
Doelstelling: is de doelstelling bereikt ja of nee?
Groepsinteractie: typevragen
- Nam iedereen deel? (dominantie versus zwijgen)
- Was er voldoende veiligheid in de groep? (conflict, groepsdruk, spanning, lachen met..., durven blootstellen aan...)
Methode: waren de methodes gevarieerd genoeg (creatief, sportief, intellectueel, emotioneel,...), genoeg veraitie in luisteren – spreken?, genoeg rekening gehouen met de noden, interesses, parallel gewerkt ? Begeleiding
Vragen die je jezelf als begeleider dient te stellen
- Aandachtspanne: duurde de sessie niet te lang?
- Heb ik niet teveel gestuurd? Heb ik genoeg ruimte gelaten aan de groep?
- …