Leer meer

Jeugdhuis: Centrum West Leeftijd: 6 jaar

Lees dit alvorens te beginnen

Doel van de activiteit

Tijdens deze activiteit willen we de kinderen bewustmaken van hoe ze zich veilig kunnen gedragen als voetganger in het verkeer. Ook gaan we op zoek naar welk soort actie we zullen opzetten rond het thema 'veilige oversteekplaatsen'.

Overzicht

15 - Inleiding: we bekijken terug de tekening die de kinderen gemaakt hebben. Ter herinnering, om het thema te plaatsen.

30' - Spel over verkeersveiligheid. Aan de hand van tekeningen informeren de kinderen zich over verkeersveiligheid.

30' -Spel over gedrag als voetganger. De kinderen trekken de straat (voetpad) op, en doen een opdrachtenspel over verkeer.

Praktische voorbereiding

Voorbereiding
  • Voorbereiden van het informatiespel: 2uur. Het moest ergens afgehaald worden.
  • Voorbereiden van opdrachtenspel: 2uur.
Locatie
  • Grote en rustige plek waar we met de kinderen kunnen spelen
  • Straat en stoep voor het opdrachtenspel

Materiaal

  • prints en tekeningen van het informatiespel
  • stiften en kleurpotloden en ander kleurmateriaal
  • fluo 'hesjes'
  • krijt om op het voetpad te kunnen schrijven en kleuren.
  • de opdrachten voor het spel buiten

Veel voorkomende vragen

'Ja maar, de kinderen moeten alles zelf kunnen beslissen, anders zijn we niet participatief bezig'. Zeker met kindjes moet je als animator bepaalde beslissingen zelf nemen om het vooruit te laten gaan. Dikwijls hebben animatoren op dit moment het gevoel dat ze de kinderen beslissingen 'ontnemen', dat ze niet participatief meer werken. Dat is niet altijd zo. Kinderen van 6 kunnen nu eenmaal geen verkeersinformatiespel bestellen, voorbereiden en kunnen geen groepsspel leiden. Jij bent ondertussen wel iets aan het opbouwen op basis van hun bezorgdheden en je doet dat zoveel mogelijk samen met hen. Een belangrijk aspect hier is wel dat de actie een slaagkans moet hebben, en daarvoor moet jij als animator bepaalde hindernissen nemen die de kindjes alleen nog niet kunnen nemen.

Valkuilen en tips

  • Moet je voor bepaalde activiteiten een toestemming hebben: van ouders, je directeur, de politie ?
  • Hier moet je goed plannen: wie doet wat voor wanneer ! Misschien heb je meer omkadering nodig tijdens bepaalde activiteiten (wanneer je bijvoorbeeld ergens heen gaat).
  • Je kan hier veel rond 'competenties' werken: schrijven, leren argumenteren, leren naar iemand luisteren…

Aan de slag

Check

Is je grote tekening klaar met de ideeën van vorige keer ? Is er plaats om samen in de groep te kunnen spelen ? Heb je alle vragen van het infospel en van het spel buiten. Is het materiaal klaar ?

Overzicht

  • 15 - Inleiding
  • 30' - Spel over verkeersveiligheid.
  • 30' - Spel over gedrag als voetganger.

Concreet verloop

Stap 1 - Een opfrissing van de eerste activiteit (het luistermoment)

De hele tekening van de eerste keer wordt op de grond gelegd. Zo weten de kinderen dat de activiteit van vandaag deel uitmaakt van een geheel. Het situeert hen in het project 'werken aan de wijk'.

"Wie weet nog wat we hier allemaal getekend hebben? Eerst hebben we allemaal ons huis en onze straat getekend. Daarna hebben we getekend wat we niet zo leuk vinden in onze buurt.

De kinderen zeggen wat ze niet leuk vonden: "kaka, dieven en auto's die niet stoppen... "

Laat de kinderen antwoorden en commentaar geven op hun tekening van de vorige keer. Zo kan het thema van verkeer weer levendig worden. Zo zien de kinderen ook dat je hebt verdergewerkt aan hun idee: verkeer.

Stap 2 - Spel over verkeersveiligheid

De animator legt een aantal prenten voor aan de kinderen. Ze moeten op vragen antwoorden over hun gedrag als voetganger in het verkeer.

  • 'Welk kindje steekt juist over ?';
  • 'Welke kindjes stappen op deze prent goed op de straat ?';
  • 'Steekt dit kindje de straat goed over?';
  • 'Wat moet je doen als het licht rood is?';
  • 'Staat er bij jullie een meneer met een bordje?';
  • 'Wie zou ons kunnen helpen om de straat veilig te maken.'

Ze mogen telkens tekenen, aankruisen, doorhalen enz. om te antwoorden.

Stap 3 - Spel op straat

De kinderen trekken een fluo hesje aan. Ze gaan naar de straat en doen een spel over verkeersveiligheid. Door opdrachten goed uit te voeren krijgen ze punten.

  • 'Wie mag waar staan?',
  • 'Waar eindigt de stoep ?'
  • 'Wie mag er op het voetpad ?'
  • 'Mogen auto's op het voetpad ?'
  • 'Hoe moet je goed oversteken aan een zebrapad ?'.

Achteraf

Doelstelling

  • Het doel van deze activiteit is meer te weten te komen over 'hoe de kinderen veilig kunnen oversteken' en 'wie kan ons helpen de straat veiliger te maken'.Is dit gelukt ?
  • Plezier maken is belangrijk !

Groepsdynamica

  • Let op dat er variatie zit in de activiteit. Kinderen die zich 10' vervelen tijdens een activiteit kunnen voor heel wat last zorgen. Merk op wanneer de groep 'zenuwachtig' wordt omdat 'het niet vooruit gaat' en speel hier eventueel op in.
  • Zie dat iedereen (op de ene of andere manier) aan bod komt
  • Je mag best streng optreden tegen 'groepsverstoorders'

Methodieken

  • Een vraag en antwoordspel op basis van prints waarop ze kunnen antwoorden en tekenen. Inhoud op niveau van kinderen.
  • Spelen, tekenen, lopen op straat: kinderactiviteiten rond het thema verkeer.

Begeleiding

  • Heb je genoeg begeleiders voor het spel ?
  • Hoeveel 'zelf beslissen' is teveel?

In deze groep wordt met kinderen van 6 gewerkt. Je zorgt ervoor dat er aan hun thema gewerkt wordt, en daarvoor neemt de begeleider een aantal beslissingen (zoals kiezen dat de kinderen een spel doen omtrent hun gedrag als voetganger).

Máár, we hebben de neiging alles in plaats van de kinderen te beslissen. Hebben we genoeg rekening gehouden met wat zij weten ?

De handleiding ChildtoChild geeft aan dat je in deze fase met de jongeren een planning kan maken op basis van de 4 volgende vragen: a) wat weten we al over dit thema? b) wat willen we meer te weten komen? c) bij wie of waar kunnen we aan meer informatie geraken? en d) wat gaan we doen om aan meer info te komen? Bij jongeren kan je ook hier beslissingen overlaten aan henzelf !