Een idee kiezen

Jeugdhuis: Centrum West Leeftijd: 6 jaar

Lees dit alvorens te beginnen

Doel van de activiteit

De kindjes maken een keuze uit de ideeën die ze de vorige activiteit (luister) hebben gegeven. De begeleiders van de groep 'verkleden' zich in één van de drie belangrijkste onderwerpen van de kinderen en voeren een soort van campagne: hondenpoep, een kind dat een ongeval heeft gehad en speelgoed. Op het einde van de activiteit kiezen de kinderen een thema aan de hand van een stembiljet.

Overzicht

  • 10' Inleiding: voorstellen van de belangrijkste ideeën.
  • 30': De 'campagne'

Praktische voorbereiding

Voorbereiding

De animatoren verkleden zich in hun thema. De ene vertegenwoordigt 'hondenpoep en vuil op straat', de andere 'een kind dat door een auto is aangereden' en de laatste beeld de wens uit van de kinderen om 'meer speelgoed op straat te hebben'.

Materiaal
  • Flap met alle thema's die uit de infosessie werden gehaald
  • Stemformulier, waarop de thema's visueel staan afgebeeld. Kleurpotloden
Locatie

2 aparte kamers, zodat je de stemming geheim en individueel kan laten verlopen.

Veel voorkomende vragen

  • 'Kinderen kunnen niet kiezen, ze zijn nog te jong voor democratie'. Kinderen weten ook wat ze willen, wat voor hen belangrijk is en wat ze minder belangrijk vinden. Het gaat hier om een project opstarten op basis van de ideeën van de kinderen. De kinderen kiezen dus hun campagne.
  • Ben je bereid dat de tieners een idee kiezen waarmee jij niet akkoord gaat ? Of een idee waarvan je weet dat je directeur (of Raad van Bestuur) het niet goed vindt ?
  • Ben je bereid de tieners te laten kiezen zonder jouw 'sturing' ?

Valkuilen en tips

  • Het is nuttig de jongeren te situeren in het project. Leg uit dat we vandaag gaan stemmen op basis van alle ideeën die ze vorige keer gegeven hebben. En dat het een democratie is met een doel: namelijk een project uitwerken met hen rond één van hun ideeën.
  • Zorg ervoor dat er individueel gestemd wordt. Jongeren kunnen soms (pro)actief lobbyen voor hun ideeën, waardoor de groepsdruk het wint van de democratie. De methodiek moet hiermee rekening houden.

Aan de slag

Check

Is je flap klaar met de ideeën van vorige keer ? Hebben de tieners materiaal om te kunnen stemmen ? Is het stemformulier klaar ?

Overzicht

  • 10' Inleiding: voorstellen van de belangrijkste ideeën.
  • 30': De 'campagne'

Concreet verloop

Stap1 - Inleiding

"Vorige activiteit hebben we getekend en ideeën gegeven over onze buurt. Iedereen heeft kunnen zeggen wat hem boos maakt in de wijk en wat we willen veranderen in de wijk. Dat herinneren jullie je zeker."

De animatoren hebben zich 'ingekleed' als hun thema: a) vuil op straat, b) speelgoed in de wijk en c) auto's moeten stoppen als we willen oversteken.

"Nu kunnen jullie bij één van ons terecht voor meer informatie. Anja weet meer over 'speelgoed in de wijk. Ik vind 'vuil op straat' belangrijk, en Peter weet alles over auto's die niet stoppen als je wilt oversteken.".

De kinderen kunnen terecht bij de verkleedde animatoren. Die geven meer informatie over het thema.

Stap 2 - Eén (1) Idee kiezen

"We gaan nu één idee kiezen. Dat is belangrijk. Want het idee dat jullie vandaag kiezen, is het thema waarmee we gaan werken.

We gaan stemmen. Dat is democratie.

Jullie moeten één per één bij Katrien gaan. Zij heeft een papier waarop jullie kunnen aanduiden wat jullie het belangrijkste thema vinden".

Bij Katrien komen de kinderen apart toe, één voor één. Elk kind krijgt een blad waarop alle ideeën van de vorige keer getekend staan (niet alle kinderen van 6 kunnen immers lezen). Telkens duiden ze op hun blad het thema aan dat zij het belangrijkste vinden. Ze zien niet wat de andere kinderen gestemd hebben. Na het stemmen gaan ze naar de volgende kamer en keren ze niet terug naar de kinderen die nog niet hebben gestemd. Zo kunnen ze de anderen niet beïnvloeden door te zeggen wat zij gestemd hebben.

Let op !
  • Zorg ervoor dat je het belang van de stemming duidelijk maakt. Met dat thema gaat gewerkt worden.
  • Soms censureren tieners zelf omdat bepaalde ideeën hen niet haalbaar lijken. Ze raken dan gedemotiveerd. Probeer hen uit de negatieve spiraal te krijgen door voorbeelden te geven van mogelijke acties die je zou kunnen doen.

Achteraf

Groepsinteractie

  • Stond de methode van het stemmen toe dat de groep geen druk kon uitoefenen.

Vragen als begeleider

  • Heb ik de kinderen volledig vrij laten kiezen ? Heb ik ze niet teveel beïnvloed ?
  • Stond je open voor ideeën en thema's die je zelf niet ziet zitten.