Luister

Jeugdhuis: Centrum West Leeftijd: 6 jaar

Lees dit alvorens te beginnen

Doel van de activiteit

We willen dat de kinderen vertellen wat zij vinden van de wijk waarin ze leven.
Zowel wat ze niet goed vinden als wat ze graag zouden willen veranderen.

Overzicht

(totale duur: 1u30)

15' Inleiding: we introduceren het thema 'de buurt'. We gaan iets verwezenlijken in de wijk op basis van jullie ideeën (van de kinderen).

60' Ideeën verzamelen: de kinderen geven hun beeld van de wijk, zowel de positieve
als negatieve ideeën.

15': Overlopen van ideeën in groep: de groep leert over de ideeën van de andere kinderen.

Praktische voorbereiding

Voorbereiding
  • lees uw 'aan de slag' fiche
  • voorbereiding van de poppenkast (die als inleiding dient)
Locatie
  • een lokaal dat groot genoeg is. Als het moet de groep in twee kunnen delen en in aparte ruimtes zetten.
Materiaal
  • poppenkast + poppetje
  • grote papieren om op te tekenen en aan de muur te hangen
  • genoeg stiften en kleurpotloden
  • plakband, schaar en dergelijke.
Veel voorkomende vragen
  • Zal dit wel werken met kinderen van die leeftijd ?
    Werken met kinderen van 6 is anders dan met kinderen van 15, zoveel is zeker. Kinderen geven ideeën op een andere manier dan tieners of jongeren. Als je op een juiste manier luistert naar kinderen, zullen ze vertellen wat ze denken. Doe dat met een tekening, met een toneeltje,… Onze ervaring toont dat je op het einde van deze activiteit versteld staat van het aantal ideeën dat ze gegeven hebben.
  • Zullen kinderen geen 'te speciale ideeën'
Valkuilen en tips
  • Denk goed na over de vraagstelling.
    Als je vraagt "wat maakt je kwaad in de buurt", krijg je zeker dingen die op hun lever liggen. Een andere vraag is dan weer "wat zou jij doen als je burgemeester was", want dan kunnen ze beginnen dromen over hun ideale wijk. Onze ervaring is wel dat kinderen over het algemeen met heel veel en concrete ideeën over de brug komen, op voorwaarde dat we hen de kans daartoe geven.
  • Goede methode ?
    Laat de methode toe dat iedereen zijn gedacht kan zeggen ? Kinderen verwoorden hun ideeën niet altijd zoals volwassenen dat doen. Denk op voorhand na: op welke manier gaan mijn jongeren het gemakkelijks ideeën geven (door sketch, door te tekenen…).
  • Groep versus individu.
    Zorg ervoor dat je kinderen genoeg alleen zijn om hun idee te 'verwoorden' (of 'vertekenen). De andere kinderen zijn immers soms te veel afleiding.
  • Concentratie
    Houdt de methode voldoende rekening met de aandachtspanne van de deelnemers ? Is de methode actief genoeg voor deze leeftijdscategorie ?
  • Elke idee is goed
    Stuur niet wanneer de tieners ideeën geven. Censureer niet wanneer een jongere een volgens jou onrealistisch idee oppert. Kortom, laat elk idee toe. Er bestaan geen slechte of foute ideeën. Alles kan !
  • Wees gerust: jongeren hebben hééél vééél ideeën.
  • Communiceer de doelstelling van het luistermoment aan je groep. Maak duidelijk waarom hun ideeën zó belangrijk zijn en dat jullie een actie gaan ondernemen aan de hand van hun ideeën.
  • Het moet plezant zijn! Hou de sfeer erin ! Creëer een ontspannen en leuke sfeer. Maar onze ervaring is dat je de dingen eenvoudig moet houden. Het is niet noodzakelijk om veel fantasie te gebruiken (zoals de Kerstman) om de mening van de kinderen te krijgen. Soms zorgt dat alleen maar voor teveel afleiding waardoor alles in het honderd loopt.

Aan de slag

Check

Controleer vooraf dat al je materiaal klaar staat. Dan kan je de activiteit 'gerust' beginnen en je concentreren op de essentie: de ideeën van je kinderen. Zit het overzicht van de activiteit goed in je hoofd ? Is al het tekenmateriaal klaar om aan de slag te kunnen ?

Overzicht

  • Inleiding: we introduceren het thema 'de buurt'.
  • Ideeën verzamelen: de kinderen geven hun beeld van de wijk, zowel de positieve als negatieve ideeën.
  • Overlopen van ideeën in groep.

Concreet verloop

Stap 1 - Poppenkast met Floepje

Het popje Floepje is een personage dat dikwijls terugkomt tijdens de activiteiten van de kindergroep Centrum West. Floepje wordt gebruikt om het project 'de buurt' voor te stellen.

Vandaag is Floepje verloren gelopen in de buurt van Centrum West. Hij vraagt aan de kindjes de weg naar huis terug te vinden. "Beste kindjes, ik ben verloren gelopen. Ik loop hier in de buurt. En ik zie hier een huis met een blauwe deur. Er hangt hier ook een blauwe lamp boven de deur. Weten jullie waar ik ben ?". (Jàààà, je bent op Centrum West, moeten de kindjes dan antwoorden). Daarna beschrijft Floepje de buurt.

"En hoe ziet jullie huis eruit, en jullie straat ?", vraagt Floepje op het einde.

Deel de groep in twee, zodat er meer individueel gewerkt kan worden.

Stap 2 - Kinderen tekenen de buurt

Er hangt een heel groot papier aan de muur.
Een groep van ongeveer 6 kindjes zit vóór het blad.

a) Vraag voor de kinderen: "maak een tekening van jouw huis en/of straat".
De eerste tekening wordt gemaakt met de begeleider en het kind voor de groep. Er wordt een huis getekend… Daarna krijgen alle kinderen een stift en mogen ze tekenen. Van alle huizen wordt een straatbeeld gemaakt. In het groot op de super grote flap aan de muur.

b) "En teken nu wat je niet goed vindt in de straat."
Iedereen mag tekenen waar hij/zij bang voor is, wat ze niet goed vinden in de buurt. De kindjes tekenen bijvoorbeeld hondenpoep, een dief…

Let op
  • Zie dat de kinderen zich concentreren op hun eigen tekening, en niet de ideeën van andere kinderen gaan kopiëren.
  • Het moet vooruitgaan. Als het te lang duurt voor de kindjes, zal het chaotisch worden.
  • Sommige kindjes weten soms niet goed hoe te beginnen. Stel vragen, zie dat ze kunnen beginnen. Als een kind zegt dat het niet kan tekenen, start dan samen met hem de tekening.
  • Stel individueel verduidelijkende vragen. 'Wat vind je niet leuk in je straat?' 'Wat bedoel je met 'dieven'? 'Welk vuil in de straat is dat (hondenpoep, of oude ijskasten). … Bij kindjes moet je soms dat ietsje meer graven. Maar de ideeën zijn er wel degelijk.

Iedereen wordt terug samengebracht. De tekening van de 2 groepen worden samengehangen.

Stap 3 - Samen de tekening bespreken.

Nu mag elk kind een korte uitleg geven van wat ze getekend hebben. De hele groep luistert en leert over hoe de andere kinderen de buurt zien.

Achteraf

Doelstelling

  • Was de vraag duidelijk ? Denk goed na over hoe je de vraag stelt. 'Wat vind je niet goed aan je wijk?' kan tot andere antwoorden lijden dan 'Wat zou jij doen voor je wijk indien je koning was?'. Als de kinderen al kunnen lezen, zet dan de vraag bovenaan op de flap.
  • Hebben de kinderen hun ideeën kunnen geven ? Soms is het wat moeilijker om een zicht te krijgen op welke ideeën ze hebben gegeven en moet jij er als begeleider meer moeite voor doen om het in een duidelijk schema te gieten. Maar elk kind heeft een idee over zijn wijk.

Groepsdynamica

  • Let op dat er variatie zit in de activiteit. Kinderen die zich 10' vervelen tijdens een activiteit kunnen voor heel wat last zorgen. Merk op wanneer de groep 'zenuwachtig' wordt omdat 'het niet vooruit gaat' en speel hier eventueel op in.
  • Zie dat iedereen (op de ene of andere manier) aan bod komt
  • Je mag best streng optreden tegen 'groepsverstoorders'
  • Zie dat je groep niet te groot is. Deel de groep op indien nodig.

Methodieken

  • De inleiding mag 'sober' zijn. Tijdens een inleiding met een Kerstman gingen de kinderen zo uit de bol dat het verdere verloop van de activiteit in gevaar kwam.
  • Denk na over wat jouw groep graag doet. Indien ze allemaal weg zijn van knutselen, kan je dat gebruiken om ideeën te verzamelen.
  • Tijdens het tekenen, geen beoordeling maken. Alleen aansporen, verduidelijken. Niet sturen door te zeggen of je al dan niet akkoord gaat.

Begeleiding

  • Wees gerust: kinderen hebben véél ideeën. Als je ze kans geeft, zullen die allemaal naar boven komen.
  • Het doel van de activiteit is: de ideeën van de kinderen verzamelen. De begeleider mag dus zelf geen voorbeelden of ideeën aanbrengen.
  • Ben je bereid dat de kinderen ideeën aanbrengen die jijzelf slecht vindt ? Het gaat over wat zij denken, niet wat jij ervan vindt.