Fiche Leermeer fase Chicago Jongeren

VOORAF

Benoemen van de algemene doelstelling van de fase

Tijdens de leermeer-fase, proberen we meer te weten te komen over het gekozen thema. Dit kan zijn: Wat weten we zelf al? Wat denken de betrokkenen over dit thema? Wat moeten we nog te weten komen? En wie kan ons daarbij helpen? Enz.

Overzicht van de stappen van de sessie:

De leermeerfase moet op zijn minst bestaan uit één leermeermoment, waarbij alle jongeren betrokken worden. Maar verder bestaat die fase uit alle initiatieven nodig om te weten te komen wat nodig is. Dat kan gaan van individuele telefoongesprekken, bezoekjes, over interviews in kleine groep tot internetopzoekingen. Vaak moeten die opzoekingen gebeuren tijdens de bureau-uren of schooluren. Hou daar rekening mee.

Leermeermoment

  • En verder alle informatie verzamelen die nodig is. Je kan hiervoor de checklist “wat moet je weten” eens overlopen:
    • Wat is het probleem exact?
      • Wat weten we ervan?
      • Wat zouden we nog te weten moeten komen? Wie kan ons daarbij helpen?
    • Wat zijn de oorzaken van de probleemsituatie?
    • Wat denken de mensen in de buurt of andere betrokkenen ervan?
    • Wie heeft er belang bij dit zo te houden en waarom? Wie wil verandering zien en waarom?
    • Wie kan/moet het probleem oplossen?

Praktische voorbereiding

  • Tijd: 1u à 1,5u
  • Locatie: een lokaal met eventueel internetaansluiting
  • Materiaal: een bord, computer met internet
  • Voorbereiding: je kan eventueel al op voorhand bepaalde informatie verzamelen, opzoeken. Dat geeft de groep het gevoel vooruit te gaan.
  • Lees uw tijdens fiche
  • Schat jouw groep in, en pas de methodiek aan indien nodig

LASTIGE VRAGEN DIE JE JE MOET STELLEN

  • Veiligheid
  • Elke idee is goed

TIPS

TIJDENS

Hier wordt het verloop van de sessie heel concreet uitgeschreven


Overzicht van de stappen van de sessie:
    • Met tijd per stap
    • Wat je wil bereiken met elke stap (doelstelling)
    • Kort (één zin), hoe je dat wil doen

CONCREET VERLOOP (in één doorlopend stuk):

Inleiding: 2min
  • Probeer te verwijzen naar vorige keer
  • Wat willen we vandaag allemaal doen (elke brok in één zin uitleggen)
Ideeën verzamelen: 45min
  • OPGAVE
  • “Ik zou graag weten wat jullie onaangenaam of storend vinden in de wijk”
  • “Ik ga jullie in groepjes van 3 verdelen, en jullie krijgen per groep een flap”
  • “Jullie mogen opschrijven, alles wat jullie storend vinden”
  • “Het is niet de bedoeling het eens te zijn, geen grote discussies, maar vooral alle ideeën neerpennen.”
  • “Nu doet het er nog niet toe of we de dingen kunnen veranderen of niet. Alles wat je stoort, schrijf je gewoon op enz.”
  • “Jullie krijgen 15 min, daarna moet iemand van de groep de flap voorstellen”
  • VERDEEL GROEPJES van 3 jongeren
  • Geef ze een aantal cijfers van 1 tot aantal aanwezigen/3
  • Geef ze een flap
  • Loop rond langs de groepjes, zorg dat ze niet te veel discussiëren, niet censureren.
  • CENTRALISEREN
  • Per groep laten voorstellen wat er op de flappen staat.
  • Schrijf de ideeën op één flap
  • Vraag verduidelijking indien nodig, moedig ze aan concreet te zijn.
Stemmen 30min

ERNA

4 categoriën van evaluatie:

  • Doelstelling
  • Groepsdynamica
  • Methodieken
  • Begeleiding

Doelstelling: is de doelstelling bereikt ja of nee?

Groepsinteractie: typevragen

  • Nam iedereen deel? (dominantie versus zwijgen)
  • Was er voldoende veiligheid in de groep? (conflict, groepsdruk, spanning, lachen met..., durven blootstellen aan...)

Methode:
waren de methodes gevarieerd genoeg (creatief, sportief, intellectueel, emotioneel,...), genoeg veraitie in luisteren – spreken?, genoeg rekening gehouen met de noden, interesses, parallel gewerkt ?

Begeleiding

  • Vragen die je jezelf als begeleider dient te stellen
  • Aandachtspanne: duurde de sessie niet te lang?
  • Heb ik niet teveel gestuurd? Heb ik genoeg ruimte gelaten aan de groep?
  • ...